Wapniak na świat spogląda
Blog > Komentarze do wpisu

I po zajezdni





Właściwie to sama zajezdnia autobusowo-trolejbusowa przy al. Zwycięstwa od dawna nie pełniła swojej pierwotnej funkcji, ale za to od niedawna można powiedzieć, że widoczne na zdjęciach budynki to już historia. Już takich zdjęć się nie zrobi. W ich miejscu jest obecnie wielki wykop pod "nowe". Oczywiście znacznie wartościowszymi zdjęciami byłyby takie, które przedstawiałyby zajezdnię tętniącą życiem, ale takowych u mnie brak. Muszą wystarczyć takie, na których tylko po resztkach trakcji trolejbusowej możemy domyślać się przeznaczenia tego terenu w przeszłości.




Budowę zajezdni autobusowej u zbiegu al.Zwycięstwa i ul.Sportowej rozpoczęto w 1938 roku, którą zdążono oddać do użytku przed nadciągającą zawieruchą wojenną. Czas wojny zmienił jednak diametralnie przeznaczenie budynków. W latach okupacji były tu (nie w tej części ze zdjęć, gdyż ona powstała dopiero po wojnie) Zakłady Lotnicze Kanennberg AG, w których dokonywano napraw samolotów.



Po wojnie stopniowo przywracano teren dla potrzeb komunikacji miejskiej. We wrześniu 1947 zajezdnia i warsztaty trolejbusowe, które wcześniej znajdowały się przy ul.Derdowskiego, przeniosły się na teren bazy autobusowej. W latach 1956-66 rozbudowano bazę o widoczną na zdjęciach część, jak również nadbudowano piętro nad budynkiem administracyjnym.
Kilka ujęć z dawnych lat zajezdni można zobaczyć w pierwszych sekundach tego filmiku. Co powstanie na tym terenie? Zostanie rozbudowany tu Pomorski Park Naukowo-Technologiczny (którego laurkę mamy w dalszej części filmiku), który - moim zdaniem na wyrost - zwany jest w mediach gdyńską "Doliną Krzemową".




Szczegółową historię gdyńskiej komunikacji samochodowej można znaleźć na stronie ZKM Gdynia, z której zaczerpnąłem tych kilka zaledwie informacji historycznych, ale myślę, że w wystarczającym zakresie przybliżających dzieje zajezdni.

Ze wspomnianej strony pozwolę sobie jeszcze przytoczyć małą ciekawostkę z lat przedwojennych, którą po przeczytaniu i porównaniu z tu i ówdzie występującą teraźniejszością, można by spokojnie skwitować stwierdzeniem: widać taka nasza polska tradycja.
"Równolegle z komunikacją miejską (MTK) działała nadal na terenie miasta firma Wt. Szandracki i Czarnowski, obsługując tylko linię Gdynia - Sopot. Konkurencja obu przedsiębiorstw powodowała zatargi nawet o charakterze osobistym między personelem obu firm, pod zarzutem zabierania sobie wzajemnie pasażerów z przystanków. Dochodziło m.in. do wyścigów między przystankami, aby zabrać konkurentowi oczekujących pasażerów".


"W 1935 MTK wykupiło majątek konkurencyjnej firmy (3 autobusy), eliminując tym samym konkurencję".


*  *  *  *  *  *  *
Dodatek muzyczny: Massive Attack - Special Cases
W tym przypadku spojrzymy w przyszłość. Skoro taka świetlana przyszłość stoi przed PPNT, to w warstwie wizualnej, 'dodatek' pasuje jak ulał. Utwór z udziałem Sinead O'Connor, świeżutki - z 2003 roku.

piątek, 28 stycznia 2011, slawnw

Polecane wpisy

Komentarze
2011/01/29 21:35:50
:D Właśnie chciałem napisać coś o komunikacji, a co takiego ?

Jeden z moich znajomych przesłał parę zdjęć starych kasowników które do dziś wyglądają cudacznie, jak to powiedzieć otwarta gęba czekająca na zjedzienie naszego biletu.

i tak z ciekawosci w internecie parę zdjęć z tymi kasownikami znalazłem, nie za dużo ale wystarczająco aby sobie przypomnieć.
-
slawnw
2011/01/30 21:56:16
Chyba najbardziej rozpowszechnione były "wieki temu" takie, przypominające miniaturkę "jednorękiego bandyty". Krak - tak to się chyba nazywało?
-
2011/01/30 22:55:55
www.wiadomosci24.pl/artykul/pierwszy_europejski_dzien_trolejbusowy_162426.html chodziło mi o takie jak ten na 3 zdjeciu, ale Kraka mój dziadek pamięta dobrze.